Statut Stowarzyszenia
„Szczecińska Szkoła Pod Żaglami"
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie Szczecińska Szkoła Pod Żaglami – organizacja pożytku publicznego, zwane dalej „Stowarzyszeniem” działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), oraz Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), a także niniejszego statutu, i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie czerpie z wieloletniego doświadczenia Polskiego Związku Żeglarskiego w zakresie popularyzowania dobrych obyczajów żeglarskich, rozwoju żeglarstwa wśród młodzieży oraz popierania działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem.
§ 2
Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest Szczecin.
§ 4
Czas trwania Stowarzyszenia nie jest ograniczony.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 6
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 7
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym celu działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną, co najmniej 2/3 głosów zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 8
1. Stowarzyszenie realizuje zadania publiczne w zakresie:
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- turystyki i krajoznawstwa;
- działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- pomocy Polonii i Polakom za granicą;
- promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
§ 9
- Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) i na zasadach określonych w tej ustawie.
- W ramach realizacji swoich celów statutowych Stowarzyszenie prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
- Dochód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- Współudział w realizacji Szczecińskiego Programu Edukacji Morskiej Dzieci i Młodzieży. (działalność nieodpłatna)
- Rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających morskiemu wychowaniu młodzieży. (działalność nieodpłatna)
- Współpracę i udział w realizacji programów PZŻ i innych organizacji w kraju i za granicą zainteresowanych działalnością Stowarzyszenia i prowadzących zbliżoną działalność. (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Organizację rejsów. (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Rozwijanie osobowości i pobudzanie ambicji młodzieży, kształtowanie charakterów poprzez pracę zespołową na jachtach, żaglowcach i innych jednostkach pływających. (działalność nieodpłatna)
- Przygotowywanie załóg szkolnych i kadry pedagogicznej do realizacji "Szkół pod Żaglami". (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Organizowanie kursów na stopnie żeglarskie i kursów uzupełniających wiedzę i umiejętności żeglarskie. (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Pozyskiwanie środków na realizację rejsów oraz budowę bazy materialno – sprzętowej w tym floty jachtów i żaglowców. (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Organizowanie spotkań, wystaw, pokazów, odczytów, sympozjów i seminariów, festynów, eventów, zawodów, regat i happeningów (działalność odpłatna i nieodpłatna)
- Przygotowywanie we współpracy z Polskim Radiem Szczecin S.A. oraz innymi mediami audycji i publikacji poświęconych żeglarstwu. (działalność nieodpłatna)
- Szkolenie członków Stowarzyszenia w zakresie związanym z działalnością Stowarzyszenia tj. kursy na stopnie żeglarskie i instruktorskie, uzupełniające wiedzę i umiejętności żeglarskie, oraz służące doskonaleniu funkcjonowania Stowarzyszenia. (działalność odpłatna i nieodpłatna)
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 11
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Członków zwyczajnych,
- Członków wspierających,
- Członków honorowych.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia z zastrzeżeniem art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.).
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Walne Zebranie Członków, na podstawie pisemnej deklaracji i rekomendacji 2 członków wprowadzających.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, zwykłą większością głosów, na wniosek Zarządu.
§ 13
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- Czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
- Uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, szkoleniach, rejsach itp. organizowanych przez władze Stowarzyszenia,.
- Zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia.
- Korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
- Noszenia odznaki organizacyjnej.
- Zaskarżania, do Walnego Zebrania Członków, uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków lub orzeczenia Sądu Koleżeńskiego o wykluczeniu ze Stowarzyszenia itd.
- Członek zwyczajny jest obowiązany do:
- Aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia.
- Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Przestrzegania ogólnych zasad etycznych, dobrych obyczajów żeglarskich.
- Regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
|
§ 14
- Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 13 pkt. 2-4.
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział - z głosem doradczym - w statutowych zebraniach Stowarzyszenia.
- Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 15
- Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
- Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu zobowiązań.
- Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
- Skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy.
- Wykluczenia ze Stowarzyszenia na skutek prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów, zasad etyki.
- Wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkowa w postaci pozbawienia praw publicznych.
- Pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku uchwały władzy Stowarzyszenia, która członkostwo nadała.
- W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 3 orzeka Walne Zebranie Członków, a w przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 4 i 5 Sąd Koleżeński, którzy zobowiązani są zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia odwołania w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- W przypadku, gdy liczba członków przekroczy 60 osób, walne Zebranie Członków zostaje zastąpione Walnym Zgromadzeniem Delegatów, wybieranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zebranie Człownów w proporcjach 1 delegat na 3 członków.
§ 17
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 18
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
Walne Zebranie Członków
§ 19
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w sposób określony w § 16 ust. 2,
§ 20
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze (zwyczajne) Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze w terminie określonym w § 16 ust. 1.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, dwaj sekretarze, członkowie.
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków i powołanych na nim komisji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od terminów zebrań zwyczajnych.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) Z własnej inicjatywy.
2) Na żądanie Komisji Rewizyjnej.
3) Na żądanie co najmniej 50 procent + 1 członków zwyczajnych.
- W przypadkach określonych w ust. 7 pkt. 2 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku (żądania) Zarządowi.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 21
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- Określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia.
- Uchwalenie statutu i jego zmian.
- Uchwalenie regulaminów władz Stowarzyszenia.
- Uchwalenie budżetu.
- Wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń.
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze.
- Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu oraz orzeczeń Sądu Koleżeńskiego.
- Podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji.
- Nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie).
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 22
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 członków, w tym prezesa, sekretarza i skarbnika. Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego Lu przestępstwo skarbowe.
- Każdy członek Zarządu składa oświadczenie o niekaralności (zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 pkt. 5).
- Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalany przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.
§ 23
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- Realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego zebrania Członków.
- Określanie szczegółowych kierunków działania.
- Ustalanie budżetu i preliminarzy.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia.
- Uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie.
- Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego.
- Powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań.
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- W szczególności Zarząd zobowiązany jest do:
- Sporządzania rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia oraz podawanie go do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.
- Sprawowania nadzoru nad terminowym sporządzeniem i ogłoszeniem (Monitor Polski B) rocznego sprawozdania finansowego, do którego stosuje się przepisy o rachunkowości.
- Przekazanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania, o których mowa w pkt. 1 i 2.
Komisja Rewizyjna
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym: przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej, nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie może zostać osoba skazana wyrokiem prawomocnym za przestępstwo z winy umyślnej. W wypadku prawomocnego skazania wygasa mandat członka Komisji Rewizyjnej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej z tytułu pełnienia funkcji we władzach Stowarzyszenia, mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 03 marca 2000 roku o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Z 2001 r., nr 26, poz. 306 z późn. zm.)
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia.
- Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i lustracji.
- Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu.
- Zwołanie walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem.
- Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 26
- Członkowie Komisji rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
§ 27
W przypadkach określonych w § 25 pkt. 3 i 4 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a zebranie (posiedzenie) Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Sąd Koleżeński
§ 28
- Sąd Koleżeński składa się z 3 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Członkowie Sadu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
§ 28
- Zespołem rozpoznającym sprawy kieruje przewodniczący Sądu lub jego zastępca.
- Postępowanie przed Sądem koleżeńskim toczy się na zasadzie równości stron, z zapewnieniem stronom prawa do obrony, a także odwołania się do Walnego Zebrania Członków.
§ 30
Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy:
- Rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień statutu.
- Rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami, a władzami Stowarzyszenia.
- Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- Orzekanie w kwestiach zgodności wewnętrznych przepisów i decyzji władz Stowarzyszenia ze statutem.
§ 31
Sąd Koleżeński może nakładać następujące kary organizacyjne:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członkowskich,
- wykluczenia ze Stowarzyszenia.
§ 32
Przewodniczącemu Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu i Komisji Rewizyjnej - z głosem doradczym.
§ 33
Szczegółowy tryb i zasady działania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 34
Majątek Stowarzyszenia mogą stanowić, nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 35
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
3) dotacje, zbiórki publiczne,
4) darowizny, zapisy i spadki,
5) wpływy z działalności statutowej,
6) sposnoring,
7) dochody z przekazania 1% podatku dochoowego,
8) działalność gospodarcza.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 36
Zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów (Władz) lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej "osobami bliskimi".
- Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów (Władz) Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów (Władz) Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
- Zakupu przez Stowarzyszenie na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów Władzy lub pracownicy Stowarzyszenia oraz ich osoby bliskie.
§ 37
- Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy dwóch osób: prezesa i sekretarza lub skarbnika.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są dwa podpisy spośród osób: prezesa, sekretarza albo skarbnika.
- Dopuszcza się tymczasowe pisemne upoważnienie jednego członka Stowarzyszenia nie będącego członkiem zarzdu do składania oświadczenia woli w imieniu jednej z osób: prezesa, sekretarza lub skarbnika. Dla ważności upoważnienia wymagane są podpisy dwóch osób: prezesa oraz jednego z pozostałych członków zarządu. Nie dotyczy spraw finansowych i majątkowych.
Rozdział VI
Działalność Gospodarcza
§ 38
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- transport morski i przybrzeżny pasażerski, transport wodny i śródlądowy pasażerski (PKD 50.10,50.30);
- pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.53.Z);
- pozaszkolne formy edukacji sportowej orz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z);
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z);
- poostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 85.59.B);
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i tchniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 74.90.Z);
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
- wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego (PKD 77.2.Z);
- produkcji filmów i programów telewizyjnych (PKD 59);
- usługi promocyjne, reklamowe i telemarketingowe (73.1, 82.30.Z).
§ 39
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarch służących realizacji celów statutowych.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą wg opracowanych planów. Działalność gospodarcza powinna zapewnić zwrot poniesionych nakładów, a dochód z niej przeznaczony będzie na finansowanie działalności statutowej.
- Zasady gospodarki finansowej i ewidencji księgowej prowdazone są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział VII
Połączenie Stowarzyszenia
§ 40
Dla efektywnego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może połączyć się z innym stowarzyszeniem.
§ 41
Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Stowarzyszenia.
§ 42
Decyzje w przedmiocie połączenia podejmuje na pisemny wniosek Zarządu Walne Zebranie Członków w drodze uchwały kwalifikowaną większością głosów - 2/3, przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
Rozdział VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 43
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości głosów - 2/3, przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz.104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 44
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie z chwilą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
|